onsdag 22. september 2021

DT CMN: Video tutorial- Fargelegge en rose med Copics.

Nok en gang har jeg forsøkt meg på en liten fargeleggingsvideo. Det er ingen hemmelighet at jeg elsker å fargelegge blomster. Jeg har derfor fargelagt dette stempeltrykket fra GinaK som en liten video til dere. Det er en speedvideo, men ikke altfor fort sånn at det skal være mulig å følge med. Jeg håper dere får med dere det jeg mener er det viktige når man fargelegger blomster: C A S T S H A D O W S.  Det er det "skumle" engelske ordet vi ikke har noe god oversettelse på på norsk. La meg forsøke å forklare det når det gjelder denne rosen:
Alle blomster har kronblad! Noen kronblad vil ligge over noen andre. Disse vil kaste en skygge over de kronbladene som ligger under eller bak. Jeg bruker alltid en brun farge når jeg fargelegger gult for å få en dyp nok skygge for å separere kronbladene godt nok fra hverandre. På hvert kronblad jeg fargelegger, begynner jeg med "castshadow'en" og jobber meg utover kronbladet. Så tar jeg neste kronblad. Så jeg forsøker altså å se hvilket kronblad ligger over et annet og skyggelegger det som ligger nederst eller bakerst om du vil. Håper det var forståelig?

I denne videoen har jeg bare 2 lag med tusj. Skulle jeg brukt den tiden jeg normalt ville brukt, hadde jeg nok spandert minimum ett lag til- kanskje to. Men da ville videoen blitt altfor lang. Og så lenge det er de samme fargene som går igjen, har jeg droppet å vise korkene hele tiden! Er det noe dere lurer på er det bare å spørre! Et annet tips er å bruke en stempelpute som gir et mykt trykk eller det vi kaller "nolines". Det gir det fineste uttrykket når det gjelder akkurat blomster. Her har jeg brukt Fadeout Inkon3. Men Memento Desert Sand (bruntone) eller London Fog (gråtone) blir også fint! 

Jeg må også få påpeke at når jeg sitter og fargelegger uten å tenke på filming, fargelegger jeg alltid f r a meg selv. Jeg vrir da motivet rundt slik at det er lettere å "flikke" med tusjen. Men når man skal forsøke lage en film, føles det bedre å ha motivet sånn noenlunde stabilt, så det blir så som så med blendingen og flikkingen. 

Litt skummelt, men her er filmen. Håper dere liker den:



Og her er kortet jeg laget av det lille motivet mitt:




- Hege - 

Ingen kommentarer: