mandag 22. april 2019

Tutorial fargelegge "Gull" med Copics.

Det er ingen hemmelighet... Jeg simpelthen ELSKER å sprite opp en kjole e.l med detaljer i "gull". Her kommer en steg-for-steg forklaring på hvordan jeg gjør det.

ALLTID når jeg fargelegger med gult bruker jeg en mellombrun farge for å definere skygger. Her har jeg brukt E99.

Deretter legger jeg den mørkeste gule jeg har valgt ut- her Y17- direkte over det brune, og litt lenger ut. 


Det samme med den neste fargen i fargekombinasjonen min- Y15


Til slutt Y11. Jeg lar det være igjen litt hvitt på enkelte steder i de lyseste områdene for å definere enda sterkere hvor lyset treffer stoffet på kjolen. Enkelte ganger gjør jeg disse 4 stegene 2 ganger- det kommer an på hvor fornøyd jeg er med blendingen. 

Tilbake til E99! Nå lager jeg små prikker i skyggene. Tettest i de mørkeste delene, deretter sprer jeg dem litt med større avstand.

Fortsett med å prikke med Y17. Det samme her- i de mørkeste skyggene, og spre dem litt utover mot det lyse. 

Og til slutt Y15. Jeg lager sjelden prikker med den lyseste fargen- det vil ikke synes så godt.

 Det ligner fortsatt ikke på gull, men magien skjer i neste steg!


En hvit gelpenn skal til for å lage gull!!! Noen prikker større enn de andre! Bruk denne helt vilkårlig! Ikke tenk- dette skal være litt tilfeldig! 

Her har jeg tatt noen av prikkene og lagt til 4 små streker fra senter og ut til sidene. Da ser det ut som det glitrer!!!


Her er det ferdige motivet mitt i kongeblått og gull. Siden det var så mye stoff her som skulle være glitrende, valgte jeg bort de mørkeste fargene på det øverste laget for å separere de to ulike stoffene litt. Men teknikken er den samme!

Håper DU har lyst til å prøve denne teknikken også! Det blir aldri for mye glitter!!??? 

Klem, Hege

Ingen kommentarer: